Vznik českého písemnictví
- - přelom 13. - 14. stol.
- - vrchol feudalismu
- - vládnou poslední Přemyslovci a Lucemburkové
- - dochází k demokratizaci, laicizaci a počeštění literatury
- - autory jsou nejen kněží ale i šlechta
- začíná pronikat tzv. glosy - poznámkami, vpisky na okraji latinských knih
2. česká duchovní píseň (12.-13.stol.) - "Svatý Václave"
- - zobrazuje sv. Václava jako vévodu a ochránce českých zemí
- - skládá se ze 3 slok
- - chorál českého lidu
Žánry:
- - duchovní lyrika a epika
- - světská lyrika a epika
- - staročeské drama
- - zábavná a odborná próza
- - rozvíjejí se i veršované i prozaické útvary
"Alexandreida"
- - psána česky
- - autorem neznámý šlechtic
- - veršovaný epos, který opěvuje postavu Alexandra Velikého - krále makedonského, který byl v té době ideálem panovníka
- - předlohou byly latinské a německé texty
"Dalimilova kronika"
- - poč. 14. stol.
- - nejstarší česky psaná veršovaná kronika
- - autorem je neznámý šlechtic
- - od nejstarší doby až do r. 1314
- - má typický vlastenecký ráz
- - 2x přeložena do němčiny
- - útržky přeloženy do latiny
Lit. doby Karlovy
- - 2. pol. 14. stol.
- - velký rozmach českého státu
- - Praha má styky s celou Evropou a soustřeďuje se v ní
1344 - pražské biskupství -> arcibiskupství
1.arcibiskup - Arnošt z Pardubic 1348 - založena Karlova Univerzita (Pražská)
- za vlády Karla IV. došlo k obohacení Prahy o nové památky a Praha je rozšířena o novou čtvrť - Nové město
- napsal svůj vlastní životopis
"Vita Caroli"
(Život Karlův) - latinsky- - popisuje i svůj příjezd do českých zemí
- - v té době vůbec neuměl česky
- - naše země byla zpustošena
- - vládl mnoha jazyky
"Legenda o sv. Prokopu"
- - 1. pol. 14. stol.
- - zakladatel Sázavského kláštera
- - popisuje celý jeho život až po smrt
"Legenda o sv. Kateřině"
- - ve 14. stol. n.l. v Alexandrii
- - nesmírně krásna dívka, která odmítá všechny nápadníky
- - ve snu se setkává s Ježíšem, přijímá křesťanskou víru a zasvětí tomu svůj život
- - čelí nátlaku pohanského císaře, který ji chce pro svého syna a hrdinně snáší i krutá mučení
Drama
- - do liturgických her začínají pronikat postupně světské prvky a s nimi i čeština
- - zdramatizované příběhy byly i zpívány a hrány při náboženských obřadech
- - představují se např. "Velikonoční hry", "Hry tří Marií" a
"Mastičkář"
- - obsahuje také velikonoční téma
- - tři dívky chtějí mastmi balzamovat Kristovo tělo a tyto masti si jdou koupit na tržiště a tato hra podává obraz středověkého tržiště s podobnými šarlatány, kteří nabízejí různé léky
- - tato hra měla přinést zábavu, nejdříve se hrála v kostelích, později byl vykázány, protože se ve hrách začalo objevovat mnoho světských a satirických prvků
Zábavná próza
"Tristam a Isolda"
- rytířský epos "Mandevilův cestopis"
- popisuje smyšlenou cestu do východních krajů "Trojánská kronika"
- - pojednává o Trojské válce
- - 1. tištěná česká kniha 1468
- - vynález knihtisku 1450 - Jan Gutenberg
- - knihy vytišténé do roku 1500 - prvotisky
Výchovné a satirické básnictví
- 1. pol. 14. stol."Hradecký rukopis"
- - autoři neznámí
- - poprvé zde zazněla kritika světských nedostatků
- - kniha je rozdělena na 3 části - 2 satiry a bajku:
- - satira "Desatero kázanie božie" - veršované kázání, které útočilo na hříšníky
- - satira "Satiry o řemeslnících a konšelích" - zde je kritizováno okrádání lidí a nepoctivost obchodníků, např. řezník, který zapouštěl do masa vodu, zaměňoval různé druhy masa apod.
- - bajka "O lišce a džbánu" - poučení, že i chytrák může na svou chytrost doplatit
Sociální satira
-snažila se napadat a zesměšňovat šlechtu a církev
"Píseň veselé chudiny"
- podává zde obraz života chudáků, kteří se se situací vyrovnávají s černým humorem
"Podkoní a žák"
- spor studenta a podkoního, kdo se má lépe, každý vychvaluje svůj stav a když jim dojdou argumenty vzplane rvačka
Smil Flaška z Pardubic
"Nova rada"
- alegorie,ve které zvířata radí nastupujícímu králi lvu, jak si má počínat- má tady na mysli chudý lid a panovníka
"Tkadleček"
- spor mezi žalobcem tkadlečkem a zosobněným neštěstím, které tkadlečka
připravilo o milou