Česká pobělohorská literatura


  • 1620 - bitva na Bílé hoře - porážka protestantských vojsk Habsburky
  • - potrestání účastníků odboje
  • - konfiskace majetku pro církev
  • - nucený exil
  • - rekatolizace a germanizace
  • - hospodářský rozvrat a utužení revoluce
  • - pronásledování vzdělanců, hlavně učitelů
  • - 21.6.1621 - na Staroměstském náměstí popraveno 27 českých pánů - kat Mydlář (Jan Jesenius, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic)

Literatura se vyvíjela dvěma směry:
  • A) Emigrantská
  • B) Domácí

A) Emigrantská


  • - odcházeli do Polska, Německa, Slovenska
  • - hlavně představitelé Jednoty Bratrské
  • Jan Ámos Komenský - Polsko
  • Pavel Skála ze Zhoře - Německo
  • Pavel Stránský - Slovensko
Jan Ámos Komenský (1592-1670)

  • - narodil se v Nivnici na Jižní Moravě
  • - pocházel z měšťanského prostředí ale brzy přichází o rodiče
  • - v 16-ti letech začíná studovat na přerovské bratrské škole
  • - odchází do Německa - Heidelberg, Herborn
  • - poté se vrací zpět do Přerova - správcem školy
  • - odjíždí do Fulnecku jako kněz a stává se posledním biskupem Jednoty Bratrské
  • - žena a dvě děti umírají na mor
  • - 1628 - odchází do vyhnanství - Polsko, Lešno
  • - 1640 - pozván do Anglie, aby založil akademii věd a zde chce šířit vzdělání do světa v jednotném jazyce a to v latině
  • - navštěvuje řadu zemí, kde reformuje školství - Uhry, Švědsko, Holandsko - "Učitel národů"
  • - emigrace přináší řadu politických a osobních zklamání:
    • Westfalský mír 1648 - zabránil návratu emigrantů do Čech
    • smrt druhé ženy
    • požár městečka Lešna
"Labyrint světa a ráj srdce"
  • - rozděleno na 2 části
  • - v 1. části prochází autor svět s vševědem Všudybrdem
  • - svět tvoří jedno město, kde pomocí růžových brýlí, které nic nezkreslují, hodnotí různá povolání (soudci, lékaři, učitelé, řemeslníci) a všude vidí, že se dějí nepravosti
  • - v 2. části vidí Komenský záchranu v tom, že se člověk má obrátit k vlastnímu nitru a k bohu
"Hlubina bezpečnosti"
  • - filozoficko-náboženské dílo
  • - navazuje na Labyrint světa
"Listové do nebe"
  • - fiktivní dopisy, ve kterých si chudí lidé stěžují na svůj život bohu
"O poezii české"
  • - zabývá se časomírou a jejím významem v naší literatuře
Pedagogická díla: "Velká didaktika"(Didaktika Magna)
  • - vyšla latinsky
  • - je o pedagogice (věda o výchově) a o didaktice (věda o vyučování)
  • - shrnul zde zásady moderního vyučování a výchovy:
    • vyučování pro všechny zdarma
    • v mateřském jazyce
    • kladl důraz na praxi
    • důraz na tělesnou výchovu
    • názornost vyučování
  • Koncepce vyučování - rozdělil výchovu po šesti letech:
    • 1) Výchova předškolní (0-6 let)
    • 2) Škola obecná (6-12 let) - základní trivium (číst, psát, počítat)
    • 3) Škola latinská - gymnázium (12-18 let) - různorodost
    • 4) Univerzita (18-24 let) - pro nejtalentovanější studenty
"Informatorium školy mateřské"
  • - vydána matkám a chůvám
  • - zaměřuje se na děti do 6 let
  • - zdůrazňuje zde hlavně estetickou výchovu v životě dítěte
"Svět v obrazech"(Orbis pictus)
  • - čtyřjazyčná učebnice kombinovaná s názornými ilustracemi
  • - původně učebnice latiny, později vzor pro všechny jazyky
  • - zpracovává moderním způsobem další tři jazyky: čeština, maďarština, polština
  • - první obrázková učebnice na světě
"Brána jazyků otevřena"
  • - učebnice latiny
  • - poznatky i o současném skutečném světě
"Škola hrou"(Schola ludus)
  • - škola na jevišti
  • - soubor latinských her, které měly prohloubit praktické řečové schopnosti žactva

B) Domácí


- silný vliv Jezuitského řádu

Antonín Koniáš
  • - ničil české nekatolické knihy
  • - autorem soupisu zakázaných knih
  • - knihy se musely schovávat
Dělení na tvorbu:
  • 1) Oficiální
  • 2) Pololidovou
  • 3) Ústní lidovou slovesnost
1. Oficiální
- představována členy Jezuitského řádu:

a) Nauková literatura

Bohuslav Balbín(1621-1688)
  • - činnost kazatelská a literární
  • - vlastenec
  • - kritizoval oficiální politiku
  • - za to pronásledován Jezuity
"Rozprava na obavu jazyka slovanského, zvláště českého"
  • - latinský spis
  • - určeno pro nejúžší okruh jeho přátel
  • - obhajuje zde práva na národní jazyk a veřejně napadá vídeňskou vládu za vytlačování češtiny ze škol a tím zahájil řadu tzv. obran
  • - stavěly se proti vytlačování češtiny ze společenského života
"Učené Čechy"
  • - latinský spis
  • - pojednává o českých kulturních dějinách
b) Duchovní literatura

Bedřich Bridel(1619-1680)
  • - jezuitský misionář a překladatel
  • - profesor rétoriky a poetiky
"Co Bůh? Člověk?"
  • - poema
  • - úvaha o boží dokonalosti a nicotě lidské existence
"Jesličky"
  • - sbírka vánočních písní
Adam Václav Michna z Otradovic(1600-asi 1676)
  • - učitel hudby, varhaník a básník
"Česká Mariánská muzika"
"Česká Loutná"
  • - soubor písní a melodií
"Hajej můj andílku" - ukolébavka
"Chtíc aby spal" - koleda
"Pod našimi okny" - mil. písně

c) Světská tvorba

- úpadku jazyka a zužování čtenářkské základny se snaží čelit tzv. Brusiči jazyka

Václav Matěj Steyer(1630-1689)

"Brus jazyka českého"
  • - píše o tom, jak by měla čeština vypadat
  • - brání se přejímání cizích slov
  • - snaží se o čistou češtinu
Václav Jan Rosa(1630-1692)

"Čechořečnost"
  • - latinsky psaná mluvnice češtiny
  • - zabývá se zde gramatikou a stylistikou
  • - snaží se zabránit přejímání cizích slov ale jeho jazykové novotaření směřovalo k puritarismu - přehnaná jazyková čistota
  • skokotnosta - taneční mistr
  • břiskoklap - klavír
  • čistonosoplen - kapesník
2. Pololidová
- literatura o lidu z pozice měšťanstva

a) Kramářské písně
  • - věnují se aktuálním společenským událostem
  • - zločiny, války, zázraky

b) Písmácké kroniky
  • - napůl pravda, napůl lež
František Jan Vavák(1741-1813)
  • - psal paměti, česky
  • - zaznamenával lidové písně
  • - praktické rady pro všední život
  • - selská rebélie - 1775

c) Knížky lidového čtení
  • - vzdělávání i zábava
  • "O víle meluzíně"

d) Interludia (mezihry)
  • - skládaly se do delších, převážně náboženských her
  • - jednoduchá zápletka, častými postavami jsou např. nevzdělaný venkovan, neschopný lékař apod.
  • - hlavními tématy jsou např. opilství, ženitby apod.
Václav František Kocmánek(1607-1679)
  • - autor 7 interludií pod názvem "Lamentace venkovanů"
  • - venkované si zde stěžují na selský život bohu a je zde Selský otčenáš

3. Ústní lidová slovesnost

- tvorba lidu
- patří sem: Pohádky, lid. balady, písně(duchovní, milostné, vojenské, zbojnické), pověsti, loutkové hry, lid. dramata


Období


Kapitola


Statistika návštěv