Česká pobělohorská literatura
- 1620 - bitva na Bílé hoře - porážka protestantských vojsk Habsburky
- - potrestání účastníků odboje
- - konfiskace majetku pro církev
- - nucený exil
- - rekatolizace a germanizace
- - hospodářský rozvrat a utužení revoluce
- - pronásledování vzdělanců, hlavně učitelů
- - 21.6.1621 - na Staroměstském náměstí popraveno 27 českých pánů - kat Mydlář (Jan Jesenius, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic)
Literatura se vyvíjela dvěma směry:
- A) Emigrantská
- B) Domácí
A) Emigrantská
- - odcházeli do Polska, Německa, Slovenska
- - hlavně představitelé Jednoty Bratrské
- Jan Ámos Komenský - Polsko
- Pavel Skála ze Zhoře - Německo
- Pavel Stránský - Slovensko
- - narodil se v Nivnici na Jižní Moravě
- - pocházel z měšťanského prostředí ale brzy přichází o rodiče
- - v 16-ti letech začíná studovat na přerovské bratrské škole
- - odchází do Německa - Heidelberg, Herborn
- - poté se vrací zpět do Přerova - správcem školy
- - odjíždí do Fulnecku jako kněz a stává se posledním biskupem Jednoty Bratrské
- - žena a dvě děti umírají na mor
- - 1628 - odchází do vyhnanství - Polsko, Lešno
- - 1640 - pozván do Anglie, aby založil akademii věd a zde chce šířit vzdělání do světa v jednotném jazyce a to v latině
- - navštěvuje řadu zemí, kde reformuje školství - Uhry, Švědsko, Holandsko - "Učitel národů"
- - emigrace přináší řadu politických a osobních zklamání:
- Westfalský mír 1648 - zabránil návratu emigrantů do Čech
- smrt druhé ženy
- požár městečka Lešna
"Labyrint světa a ráj srdce"
- - rozděleno na 2 části
- - v 1. části prochází autor svět s vševědem Všudybrdem
- - svět tvoří jedno město, kde pomocí růžových brýlí, které nic nezkreslují, hodnotí různá povolání (soudci, lékaři, učitelé, řemeslníci) a všude vidí, že se dějí nepravosti
- - v 2. části vidí Komenský záchranu v tom, že se člověk má obrátit k vlastnímu nitru a k bohu
"Hlubina bezpečnosti"
- - filozoficko-náboženské dílo
- - navazuje na Labyrint světa
"Listové do nebe"
- - fiktivní dopisy, ve kterých si chudí lidé stěžují na svůj život bohu
"O poezii české"
- - zabývá se časomírou a jejím významem v naší literatuře
- - vyšla latinsky
- - je o pedagogice (věda o výchově) a o didaktice (věda o vyučování)
- - shrnul zde zásady moderního vyučování a výchovy:
- vyučování pro všechny zdarma
- v mateřském jazyce
- kladl důraz na praxi
- důraz na tělesnou výchovu
- názornost vyučování
- Koncepce vyučování - rozdělil výchovu po šesti letech:
- 1) Výchova předškolní (0-6 let)
- 2) Škola obecná (6-12 let) - základní trivium (číst, psát, počítat)
- 3) Škola latinská - gymnázium (12-18 let) - různorodost
- 4) Univerzita (18-24 let) - pro nejtalentovanější studenty
"Informatorium školy mateřské"
- - vydána matkám a chůvám
- - zaměřuje se na děti do 6 let
- - zdůrazňuje zde hlavně estetickou výchovu v životě dítěte
- - čtyřjazyčná učebnice kombinovaná s názornými ilustracemi
- - původně učebnice latiny, později vzor pro všechny jazyky
- - zpracovává moderním způsobem další tři jazyky: čeština, maďarština, polština
- - první obrázková učebnice na světě
"Brána jazyků otevřena"
- - učebnice latiny
- - poznatky i o současném skutečném světě
- - škola na jevišti
- - soubor latinských her, které měly prohloubit praktické řečové schopnosti žactva
B) Domácí
- silný vliv Jezuitského řádu
Antonín Koniáš
- - ničil české nekatolické knihy
- - autorem soupisu zakázaných knih
- - knihy se musely schovávat
- 1) Oficiální
- 2) Pololidovou
- 3) Ústní lidovou slovesnost
- představována členy Jezuitského řádu:
a) Nauková literatura
Bohuslav Balbín(1621-1688)
- - činnost kazatelská a literární
- - vlastenec
- - kritizoval oficiální politiku
- - za to pronásledován Jezuity
"Rozprava na obavu jazyka slovanského, zvláště českého"
- - latinský spis
- - určeno pro nejúžší okruh jeho přátel
- - obhajuje zde práva na národní jazyk a veřejně napadá vídeňskou vládu za vytlačování češtiny ze škol a tím zahájil řadu tzv. obran
- - stavěly se proti vytlačování češtiny ze společenského života
"Učené Čechy"
- - latinský spis
- - pojednává o českých kulturních dějinách
Bedřich Bridel(1619-1680)
- - jezuitský misionář a překladatel
- - profesor rétoriky a poetiky
"Co Bůh? Člověk?"
- - poema
- - úvaha o boží dokonalosti a nicotě lidské existence
"Jesličky"
- - sbírka vánočních písní
- - učitel hudby, varhaník a básník
"Česká Mariánská muzika"
"Česká Loutná"
- - soubor písní a melodií
"Chtíc aby spal" - koleda
"Pod našimi okny" - mil. písně
c) Světská tvorba
- úpadku jazyka a zužování čtenářkské základny se snaží čelit tzv. Brusiči jazyka
Václav Matěj Steyer(1630-1689)
"Brus jazyka českého"
- - píše o tom, jak by měla čeština vypadat
- - brání se přejímání cizích slov
- - snaží se o čistou češtinu
"Čechořečnost"
- - latinsky psaná mluvnice češtiny
- - zabývá se zde gramatikou a stylistikou
- - snaží se zabránit přejímání cizích slov ale jeho jazykové novotaření směřovalo k puritarismu - přehnaná jazyková čistota
- skokotnosta - taneční mistr
- břiskoklap - klavír
- čistonosoplen - kapesník
- literatura o lidu z pozice měšťanstva
a) Kramářské písně
- - věnují se aktuálním společenským událostem
- - zločiny, války, zázraky
b) Písmácké kroniky
- - napůl pravda, napůl lež
- - psal paměti, česky
- - zaznamenával lidové písně
- - praktické rady pro všední život
- - selská rebélie - 1775
c) Knížky lidového čtení
- - vzdělávání i zábava
- "O víle meluzíně"
d) Interludia (mezihry)
- - skládaly se do delších, převážně náboženských her
- - jednoduchá zápletka, častými postavami jsou např. nevzdělaný venkovan, neschopný lékař apod.
- - hlavními tématy jsou např. opilství, ženitby apod.
- - autor 7 interludií pod názvem "Lamentace venkovanů"
- - venkované si zde stěžují na selský život bohu a je zde Selský otčenáš
3. Ústní lidová slovesnost
- tvorba lidu
- patří sem: Pohádky, lid. balady, písně(duchovní, milostné, vojenské, zbojnické), pověsti, loutkové hry, lid. dramata