3. Fáze VYVRCHOLENÍ (1829-1850)
- odpor proti Rakousko-Uherskému útisku a absolutismu
- vzniká samostatná česká politika
- odpoutávání myšlenky od slovanské vzájemnosti
- vznik politických proudů
- vznik a vývoj publicistiky (J. K. Tyl, K. H. Borovský)
- společenského života (plesy, divadlo, setkávání české inteligence)
3 Proudy:
- Pokračovatelé myšlenek NO:
- J. K. Tyl, K. J. Erben
- povídky, novely, báchorky a drama
- je v nich zachycen život prostých lidí
- dobré vlastnosti jsou chváleny a odměňovány, provinění je trestáno
- proud odmítá cizí vlivy literatury
- Romantismus:
- K. H. Mácha
- vyjadřuje pocit nespokojenosti, vnitřní rozpolcenost
- První projevy realismu:
- K. H. Borovský, B. Němcová
- zkoumá sociální a politické poměry u nás
- zdůrazňuje rovnoprávnost člověka i národa
- - narodil se v Kutné Hoře
- - literát, žurnalista, divadelník, organizátor společenského života
- - studoval v Praze filosofii, nedostudoval, odešel ke kočovné společnosti
- - špatné sociální podmínky u něj způsobili onemocnění a smrt
- - jeho cílem bylo psát pro lidi z nižších společenských vrstev, tvrdil, že musí být vlastenečtí
1. žurnalista:
- založil a redigoval časopis Květy
- vydával úryvky mladých autorů
- redaktor časopisu Vlastimil – populárně-vědecká revue
- redaktor – Pražský posel, Sedlské noviny (snaha o výchovu českého národa k vlastenectví)
Psal povídky:
- a) Historické
- „Dekret kutnohorský“
- „Rozina Ruthardová“
- b) Společenské (ze současnosti)
- „Chudí lidé“ – podává obraz bídy českého lidu, vychází z vlastních zkušeností
- „Rozervanec“ – pravděpodobně portrét K. H. Máchy
- „Poslední Čech“
- – novela, spor otce se synem, kde se otec pokládá ve svém vlasteneckém cítění za posledního Čecha
- - ostře kritizováno K. H. Borovským
Psal divadelní hry s trojím zaměřením:
- a) Historické
- „Jan Hus“
- „Jan Žižka z Trocnova“
- „Kutnohorští havíři“
- „Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové“
- b) Pohádkové(báchorky)
- svět lidí × svět nadpřirozený
- „Strakonický dudák“
- pojednává o lásce Dorotky a Švandy, který odchází do světa pro peníze a prožívá řadu dobrodružství
- oslava českého lidu, síly, lásky, obětavosti a vlastenectví, varuje před přílišnou touhou po penězích
- „Lesní panna“
- „Jiříkovo vidění“
- „Tvrdohlavá žena“
- c) Společenské
- „Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka“
- Fidlovačka = ševcovská slavnost
- prosinec 1834 – poprvé zde zazněla píseň Kde domov můj, která se brzy stala českou hymnou
- zpívá - slepý houslista Mareš
- hudba – František Škroup
- „Paličova dcera“
- „Pražský flamendr“
- „Chudý kejklíř“
- „Paní Mariánka, matka pluku“
- „Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka“
- - narodil se v Miletíně u Hořic (Podkrkonoší)
- - studoval filosofii a práva v Praze
- - seznámil se a spolupracoval s F. Palackým
- - po studiích se stal sekretářem v českém muzeu
- - měl možnost studovat ve venkovských archívech
- - 1851 – ustanoven hlavním archivářem města Prahy
- - sbíral lidovou slovesnost – říkadla, pohádky, pověsti, písně (české i slovanské)
- - celý život se potýkal s plicní chorobou, které nakonec podlehl
1. vědecká činnost:
- velmi rozsáhlá
- připravil k vydání a poznámkou opatřil řadu památek starší české literatury
- „Legenda o sv. Kateřině“
- „Knížky šestery“
- „Labyrint světa a ráj srdce“
- také všechny spisy J. Husa
- překládal – „Nestorův letopis ruský“
- navazuje na tvorbu F. L. Čelakovského
- pohádky, písně a říkadla sebral do několika knih
- „Prostonárodní české písně a říkadla“
- „Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských“ (Dlouhý, široký a bystrozraký; Tři zlaté vlasy děda Vševěda; Zlatovláska;...)
- „Soubor pohádek českých“ - nedokončil jej
"Kytice"
(Kytice pověstí národních)
- - nejslavnější a nejoblíbenější dílo české literatury
- - obsahuje 13 balad
- - první a poslední báseň tvoří rámec:
- - první – Kytice – naznačuje motiv smutku
- - poslední – Věštkyně – motiv naděje národa na lepší časy v budoucnosti
- - balady (Kytice, Poklad, Svatební košile, Polednice, Zlatý kolovrat, Štědrý den, Holoubek, Záhořovo lože, Vodník, Vrba, Lilie, Dceřina kletba, Věštkyně)
- - v těchto básních se soustřeďuje na problém mezilidských vztahů
- - základní motiv – vina a trest
- - trest je často neúměrný vině
- - každá balada má mravní ponaučení
- - Erben ukazuje na mravní řád, který nesmí být beztrestně porušen
- - mateřské provinění – Poklad, Polednice, Dceřina kletba, Vodník
- - využívá nadpřirozených bytostí
- - využívá pohádkovosti (pohádkové prvky – dobro × zlo)
- - objevují se zde zvyky a obyčeje
- - velký vliv na další umělce: (Bezruč, Wolker, Mánes, Aleš, Dvořák, Fibich)
- Jazykové prostředky Kytice
- jazyk je inspirován lidovou slovesností
- typická lidovost a dialogy
- je zde popis osob – stručný a názorný
- využívá zvukomalby (uskupení hlásek tak, aby vytvořily určitý zvuk)
- apostrofy (oslovení neživých předmětů, nepřítomné osoby)
- přirovnání, metafora, epiteton, zdrobněliny
Karel Havlíček Borovský(1821–1856)
- - spisovatel, novinář, kritik a politik)
- - narodil se v Borové v rodině kupce
- - studoval gymnázium v Německém Brodě => později Havlíčkův
- - v Praze studoval slovanské jazyky a filosofii
- - po jejím skončení odešel do kněžského semináře
- - odtud byl vyloučen pro kritiku církve
- - soukromě studoval českou a slovanskou literaturu
- - hodně cestoval – Čechy, Polsko, Slovensko, Rusko
- - na Šafaříkovo doporučení odchází do Ruska jako vychovatel
- - zde poznává, že ruský absolutismus je stejný jako rakouský a vrací se zpět do Prahy
- - v Praze na sebe upozorňuje kritikou Tylova Posledního Čecha
- - 1851 – byl pro své politické názory bez soudního procesu odvezen do Brixenu (Rakousko – Tyrolsko)
- - byl zde nucen pobývat 3 roky
- - pak se vrací s podlomeným zdravím do Prahy, kde v roce 1856 umírá
- - jeho pohřeb se stal národní manifestací českého lidu
- - B. Němcová mu na rakev položila trnovou korunu jako symbol národního mučedníka
1. Novinář:
- jako první pochopil velký význam novin
- 1846 – redaktor Pražských novin + přílohy Česká včela
- 1848 – zakládá vlastní noviny – Národní noviny + Šotek – satirická část
- politická situace úplně znemožnila vydávání novin, proto odchází do Kutné Hory a začíná vydávat časopis Slovan
- ten je politicky velmi sledován
- 2x byl kvůli němu postaven před soud – vždy osvobozen
- když viděl, že perzekuce nepřestává, zastavil vydávání tohoto časopisu
2. Politik:
- člen liberální strany
- ta požadovala, aby v Rakousku byla vyhlášena ústava, která by Rakouskou říši přeměnila na svaz samosprávných národních skupin a aby byla uznána jazyková rovnoprávnost Čechů a Němců
3. Kritik:
- založil naši vědeckou literární kritiku
- zdůraznil, že posláním české literatury je věrně zachytit život českého lidu
4. Básník:
- píše epigramy (krátké satirické básně s vtipným koncem, mají pointu, dvoj nebo čtyřverší, jazyk je jednoduchý, lidové a hovorové prvky)
- epigramy byly 1. stupněm jeho satirických skladeb
- věnoval je králi, církvi, múzám, vlasti a světu
"Tyrolské elegie"
- tato satira není vylíčení jeho osobního zážitku, ale chce jí vyjádřit opovržení proti církvi a vládě
- má dvojí významovou – rozpor mezi jeho a myšlením líčením
- využívá alegorie, ironie, dvojvýznamové verše, apostrofy (oslovování Měsíce)
"Král Lávra"
- čerpá z irské pohádky o králi z oslíma ušima
- smysl básně je politický
- jsou v ní narážky na dobovou situaci
- hlavně na omezenost a tupost panovnického absolutismu
- vysmívá se zde všem korunovaným hlavám a neomezené moci
"Křest sv. Vladimíra"
- látku čerpal ze svého pobytu v Rusku, z legendy z Nestorova letopisu
- car Vladimír dal shodit pohanskou sochu boha Peruna a jde zde o roztržku mezi panovníkem a církví, církev je panovníkem poražena a lid odmítá církvi platit daně, z církví se však zhroutí i vláda
- Perun má lidské vlastnosti, je to chudý deputátník
- Vladimír je všemocný, všemocností vyniká
- na základě historické látky útočí básník proti hlavnímu nepříteli lidu – proti panovnickému absolutismu spojenému s církevní mocí
Božena Němcová(1820-1862)
- - narodila se ve Vídni
- - byla dcerou panského kočího (němce) Jana Pinkla a české služky Terezie Novotné
- - o jejím skutečném původu se vedou spory
- - matka a otec sloužili u kněžny Kateřiny Zaháňské
- - dětství prožila v Ratibořicích u České Skalice na panství své vrchnosti
- - do školy chodila v České Skalici, později ji rodiče dali na vychování k zámeckému správci do Chválkovic
- - rodiče byli zaneprázdněni službou na zámku, a proto se o výchovu Barunky a ostatních sourozenců starala babička Magdalena Novotná
- - byla to prostá venkovská žena s bohatými životními zkušenostmi
- - vedle ní prožila Božena Němcová několik šťastných let
- - v 17 letech se provdala za úředníka finanční stráže Josefa Němce, který byl o 15 let starší
- - od začátku nebyla Božena Němcová v tomto manželství šťastná
- - manžel byl pro své vlastenecké smýšlení překládán z místa na místo
- - po revoluci 1848 byl zbaven služby
- - Božena Němcová ho téměř všude provázela, významné pro ni byly pobyty v Praze, na Chodsku a Slovensku, kde poznávala lid a zároveň sbírala pohádky, báchorky a zvyky
- - v 50. letech se k finančním a rodinným problémům přidala i nemoc a smrt nejstaršího syna Hynka
- - v roce 1961 odjíždí do Litomyšle, kde nakladatel Augusta vydával její knihy
- - byla však zklamána jejich špatnou úrovní a nakladatel jí dokonce nevyplatil ani honorář
- - o Vánocích ji manžel odváží těžce nemocnou do Prahy a v lednu 1862 umírá
- psala první česká prozaická (rozsáhlejší) díla
- zachytila v nich především život na českém venkově
1. Sběratelská činnost
- na svých cestách sbírala lidovou slovesnost především pohádky, pověsti, a legendy a ty převyprávěla v knihách:
- „Národní báchorky a pověsti“
- „Slovanské pohádky a pověsti“ (Sůl nad zlato, Princ Bajaja, Chytrá horákyně, Sedmero krkavců,...)
2. Národopisné studie
- „Obrazy okolí domažlického“
- popisuje zde život chudého lidu, jeho zvyky, kroje
3. Próza
- psala povídky, kde chtěla zobrazit národní život a také kladný typ českého člověka
"V zámku a podzámčí"
- - děj se odehrává na Nymbursku, Němcová využívá kontrastu mezi chudobou a bohatstvím
- - zámek – Skočdopolovi, komorná Sára, komorník Jacques, pes Joli)
- - tato rodina si koupila titul, byly pro ně významné jen peníze, pes se měl lépe, než děti v podzámčí
- - to vše trvalo tak dlouho, než paní Skočdopolová onemocněla, a po uzdravení začíná mít vztah i k lidem v podzámčí
- - podzámčí – vdova Karásková s dětmi (Vojta, Jan), krejčí Sýkora, vdova a 1 dítě umírá, zůstává Vojta, o kterého se stará krejčí Sýkora, když pak Vojta zachrání psa Joliho, Paní Skočdopolová si ho bere do zámku jako páže, aby se starala o psa, později ho nechá vystudovat medicínu
- - spojující postavou je lékař, který zná dobře obě prostředí
"Divá Bára"
- - vytvořila zde nový typ dívky, která je smělá, nebojácná a zdánlivě drsná, ale ve svém jádru je velmi ušlechtilá a hodná
"Pan učitel"
- - příběh je zasazen do České Skalice
"Dobrý člověk"
"Chýše pod horami"
- - z oblasti Slovenska
"Chudí lidé"
- – děj je zasazen do Červeného Kostelce, popisuje v jakých podmínkách zde lidé žili
"Babička"
- - tuto knihu plnou pohody a vřelých lidských vztahů začala psát po smrti milovaného syna Hynka, aby unikla tíživé skutečnosti
- - hl. zdrojem byly vzpomínky z dětství, hl. cílem bylo ukázat harmonický život prostých lidí
- - na postavě babičky chtěla ukázat ideálně dokonalého člověka, jeho postoje k lidem a jeho názory a jednání
- - kniha nás zároveň provází lidovými zvyky a obyčeji od jara do zimy
- - kniha má 2 roviny (1. – život prostých lidí, 2. zvyky a obyčeje v průběhu ročních období)