České drama
1. Oficiální divadlo (moderní kamenné budovy)
- Národní divadlo
- Stavovské divadlo
- Divadlo Na vinohradech
- - na drama působí zejména doznívající vlivy českého realistického dramatu a světového realistického dramatu
- - dále na toto období působí impresionismus a vitalismus a ten se odráží zejména v dramatech:
- Fráňy Šrámka - "Měíc nad řekou", "Léto"
- Jaroslava Kvapila - "Princezna pampeliška" - o oživlé dívce květince, kterou rozkoukají podziní větry do všech stran
- Viktora Dyka - "Zmoudření dona Quijota"
- Františka Langera - "Periferie" - píše zde o lideh na okraji společnosti a hledá spravedlivost
- Josefa a Karla Čapka - "Ze života hmyzu" - společně - "R.U.R." "Matka" "Bílá nemoc" "Věc Makropulos"
2. Neoficiální lidová divadla (zábávné scény, šantán, kabaret)
- Eduard Bass - "Červená sedma"
- představitelé lidové kroniky - Vlasta Burian, Ferenc Futurista, Saša Rašilov
- Karel Hašler - "Ta naše písnička česká"
3. Avantgardní divadla (zábávné scény, šantán, kabaret)
- zhruba od 20. a 30. let nahrazuje kamenná divadla
- bylo to tvůrčí divadlo spjaté se životem
- dialogy s diváky
Osvobozené divadlo
- vzniklo roku 1925 jako divadelní scéna Devětsilu
- hráli se zde futuristické, dadaistické a poetistické hry
- - např. od Appolinaira, Bretona, Nezvala, Vančury
- od roku 1927 zde začal vystupovat s klavírními výstupy Jaroslav Ježek
- později sem přišli Jan Werich a Jiří Voskovec (Jiří Wachsman) - W+V
- první jejich představení byla humorná dadaistická hra se slovy "Vest pocket revue" - parodie vlastenčení, sentimentality, snobství a W+V v ní navazovali na tradici improvizovaného herectví a vystupovali v ní jako osobitá dvojice moderních klaunů intelektuálního typu
- režisérem většiny jejich her byl Jiří Hanzl, dále František Filipovský, M. Nedbal
- byli zakladatelé forbíny - dialogy před oponou, kde měli kontakt s publikem a kriticky reagovali na společenské, kulturní a politické události a to jak doma, tak ve světě
- byli autoři i několika filmů ("Pudr a benzín" "Hej rup" "Peníze nebo život") - proloženými řadou známých písniček
- Werich začal působit sám, stal se hercem a hraje ve filmech "Fimfárum" "Pekařův císař" "Císařův pekař" "Sůl nad zlato"
- repertoár divadla tvořili revue se zpěvy, ve kterých vystupovala klaunská dvojice W+V
- - např. "Golem" "Sever proti Jihu" "Fatamorgána"
- dále hry, které přešli v politickou satiru - byly založeny na hře se slovy a na intelektuálním humoru
- - např. "Rub a líc" "Těžká Barbora" "Pěst na oko" - poukazují na hrozb války
- - "Kat a blázen" "Osel a stín" "Caesar" - tyto hry jsou zaměřeny hlavně na totalitu a fašismus a také proti diktatuře
- - v roce 1938 byla činnost divadla zakázána a bylo zavřeno a Voskovec, Werich a Ježek odlétají do USA, kde přežívají válku, Ježek zde umírá a po válce se W+V vrací a v roce 1948 opět odjíždí do Ameriky, ale Werich se vrací kvůli svému vlastenectví a začíná působit v divadle ABC
Divadlo "D"
- v roce 1933 ho založil Emil František Burian
- zpočátku pracoval jako hudebník v Osvobozeném divadle a pak založil vlastní scénu
- typ režisérského divadla, ve kterém nebylo místo pro improvizaci a dostalo pojmenování podle divadelní sezóny D34 - D41
- Repertoár "D"éčka:
- hráli se zde hry českých i zahraničních autorů
- - např. Shakespeare, Moliére, Brecht, Klicpera, Dyk
- scénicky adaptovány další hry - Švejk, Máj, Evžen Oněgin
- divadelní hry současníků:
- Vítězslav Nezval - "Schovávaná na schodech" "Milenci v kiosku" "Manon Lescaut"
- Vladimír Vančura - "Jezero Ukereve" "Josefína"